Ondernemersnetwerk duin- en bollenstreek
Terug naar overzicht
Uitnodiging voor event op 16/07/19

Vloeibaar goud

ONDB bezoekt Scotch Whisky International
 
Vanwege grote belangstelling is de inschrijving gesloten. Wil je toch bij deze bijeenkomst aanwezig zijn, dan kun je contact opnemen met de organisatoren van dit event. Zij zullen je op de reservelijst plaatsen. Introducees kunnen niet meer worden aangemeld. Degenen die zich reeds hebben aangemeld geldt: aanmelden is komen. Komt er toch onverwachts iets tussen, geef dit dan zo spoedig mogelijk door aan de organisatoren van dit event. Dan kan een ander ONDB-lid je plek innemen.

Hou je van whisky? Of zoek je een goed rendement voor je geld? Dan mag je de ONDB-bijeenkomst van 16 juli niet missen. We gaan namelijk op bezoek bij Scotch Whisky International in Sassenheim. Wij nemen je die avond mee in de wereld van Schotse single malt whisky en krijgen te horen waarom whisky zo’n interessant beleggingsproduct is. Tevens krijgen we een rondleiding door de “whiskykluis” met 65.000 flessen en bezoeken het “museum” met de wereldberoemde Valentino Zagatti whiskycollectie.
Over Scotch Whisky International
Scotch Whisky International is de uitvinder van het professioneel beleggen in Schotse (single malt) whisky. Waar in het begin ietwat afwachtend tegen whisky als investering werd aangekeken, wordt whisky inmiddels als volwaardig alternatief gezien om spreiding in de beleggingsportefeuille aan te brengen. Dit wordt onderstreept door de vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) die in 2014 is verleend. Vandaag de dag beheert Scotch Whisky International ruim 65 miljoen euro aan belegd vermogen.
 


Whiskyparadijs aan de Industriekade in Sassenheim
In het kantoor van Scotch Whisky International in Sassenheim is een whiskykluis met meer dan 67.000 flessen, die samen meer dan 51 miljoen euro waard zijn. De flessen behoren toe aan klanten van het bedrijf en worden verhandeld op de World Whisky Index, een online beurs waar vraag en aanbod naar zeldzame whisky samenkomt. Daarnaast herbergt het kantoor ook het museum met The Unseen Valentino Zagatti Collection, het levenswerk van de Italiaanse verzamelaar Valentino Zagatti. Op 16 juli krijgen wij een rondleiding door zowel de kluis als het ‘museum’, beide normaal gesloten zijn voor publiek.

Adres: Industriekade 18A, Sassenheim.
Inloop vanaf 19.30 uur, aanvang programma 20.00 uur.

Lees hieronder de column van Hans Zwetsloot.
 

Van proeven naar beleggen

Michel Kappen startte zich in 2002 vol enthousiasme op zijn nieuwe loopbaan als whiskykenner. Hij einde het hele land door om presentaties en proeverijen te doen en als hij geluk had, verkocht hij na afloop een paar mooie flessen whisky. Het was mooi, maar ook moeizaam. Het keerpunt kwam toe hij in de gaten kreeg dat whisky van jaar tot jaar in waarde steeg: hij zag als een van de eersten de potentie van whisky als belegging.

Zo gaat dat met whisky
Het kwartje viel toe hij een paar flessen 17 jaar oude whisky bestelde. Die waren op dat moment niet leverbaar. Toen de handelaar ze een paar maanden later wel kon leveren, was de prijs fors gestegen. “Zo gaat dat met whisky”, was de simpele verklaring van de leverancier. Kappen deed onderzoek naar de prijsontwikkeling van single malt whisky’s en ontdekte dat de waardestijging van 1936 tot 2007 gemiddeld 6,5 procent was.

Gat in de markt
Een mooie waardestijging, een product dat niet bederft en geen onderhoud vraagt en ook nog eens status heeft. Kappen zag een gat in de markt. In 2007 lanceerde hij zijn eerste beleggingsproducten. Beleggers konden al instappen vanaf 500 euro. Inmiddels is het instapbedrag 25.000 euro. In 2014, toen het belegd vermogen was gestegen tot bijna 15 miljoen euro, vroeg en kreeg Scotch Whisky International een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten. Inmiddels staat de teller op 65 miljoen.

Museum
In 2015 slaagde Kappen erin de hand te leggen op de fameuze verzameling van de Italiaan Valentino Zagatti, met als kroonjuweel een whisky uit 1843. Deze en andere zeldzame whisky’s zijn te zien in het museum van Scotch Whisky International. Het bedrijf heeft ook een vestiging in Schotland, waar het 1100 vaten whisky beheert. Er is ook een eigen whiskymerk: MO ÒR (mijn goud). Kom op 16 juli naar Sassenheim en je hoort er meer over.

Van de voorzitter

Geef 'the Next Generation' de ruimte . . . .

Beste Lezer,

Bij het onderwerp 'the Next Generation' moest ik aanvankelijk toch eerst aan de bekende televisieserie van Star Trek denken. "Gaan we nu ook al TV-recensies schrijven dan?", vroeg ik gelijk aan Arno. "Nee joh, het moet over de toekomstige generatie van medewerkers gaan. Dus neem vooral de ruimte, als het maar niet over de ruimte gaat" . . . .

Ooit, toen ik zo'n vijfendertig jaar geleden bij het architectenbureau van Henri Stol binnenstapte, was ik zelf nog lid van "the Next Generation' van dat moment. Een jonge schoolverlater, aan het begin van zijn carrière, die er vol enthousiasme klaar voor stond om alles aan te pakken wat er op het bouwkundige vlak maar van hem verlangd werd. Om vervolgens al snel te constateren dat alle theoretische schoolkennis op zich leuk meegenomen was, maar dat er vanaf dat moment gewoon weer een nieuwe leergang begon; nu op 'de school des levens' . . . .

Door de jaren heen kwamen er steeds weer nieuwe medewerkers uit steeds weer nieuwere 'Next Generations' voorbij. Altijd weer jonge schoolverlaters, die ook vol enthousiasme aan die, ook voor hen onverwachte, vervolgstudie op 'de school des levens' begonnen. Maar daar houdt de overeenkomst in de regel dan wel mee op, want door de tijd heen evolueerde die gemiddelde nieuwe medewerker op zich gewoon door naar versie 2.0 en verder . . . .

Vroeger, in de tijd van hinkelen, hoepelen en stoepranden, was de wereld nu eenmaal nog een heel stuk kleiner en werd een nieuwe, werkzame loopbaan vooral als logische en ook noodzakelijke stap gezien. Er moest immers brood op de plank komen en die baan gaf je in die tijd voor een belangrijk deel ook de eigen plek in de maatschappij.

Inmiddels zijn we op zich al weer enkele 'Next Generations' verder. Door alle tegenwoordig beschikbare media (als internet, sociale media, etc.) is de hele wereld inmiddels onder handbereik en is alle gewenste informatie vaak al binnen enkele muisklikken beschikbaar. Computers, tablets, smartphones en allerhande elektronische apparaten maken dat de 'kinderen van nu' er op 20-jarige leeftijd 'als mens' al een heel ander ontwikkelingstraject op hebben zitten ten opzichte van de 'kinderen van toen', die ooit ook de 'kinderen van nu' waren . . . .

Voor de 'kinderen van nu' zou mijn jeugd enorm saai geweest zijn. Voor mijzelf waarschijnlijk ook, als ik de 'wereld van nu' toen al zou kennen. Maar gelukkig evolueert alles vooruit en niet achteruit . . . .

Belangrijk is het daarom om de nieuwe leden van de 'Next Generation' geen stap terug in de tijd te laten doen. Dus zorg er vooral voor dat jouw 'school des levens' door de tijd heen altijd ook door blijft ontwikkelen en daarmee een interessant (leer)bedrijf blijft. Dan blijft er altijd weer zicht op instroom van nieuwe 'scholieren' . . . . 
           
Hans Zwetsloot
(voorzitter ONDB)