VERSLAG | 20-06-2017

Schuitje varen op het IJsselmeer

Langverwacht, en nu was het eindelijk zover. Op 20 juni zijn we met het ONDB gaan zeilen op het IJsselmeer. Wat was dit een heerlijke dag. We hebben genoten!
Om 12:45 gingen we verzamelen bij Tuincentrum de Mooij in Rijnsburg. Henk Jan de Mooij had voor ons een heerlijke lunch gemaakt, die in de bus werd uitgedeeld. Dat was een goed begin van de dag. Met een luxe touringcar van Brouwers Tours vertrokken we om 13:15 uur naar Enkhuizen waar de Koftjalk de Schuttevaer op ons lag te wachten. Geheel volgens planning waren we om 14:45 in Enkhuizen en konden we allemaal gelijk het schip op.

Trudy stond ons op al te wachten. Zij is samen met Onno de trotse eigenaar en schipper van de Schuttevaer. Trudy zou ons deze dag in de watten leggen en dat heeft ze ook gedaan. Het is ons die dag werkelijk aan niets te kort gekomen. Bij binnenkomst stond de koffie en thee met krentenmik/suikerbrood  al klaar. Na het schip bewonderd te hebben, voeren we de haven uit om te gaan zeilen op het IJsselmeer. Er stond een dikke windkracht 4, kleine windkracht 5. Dat met een heerlijk zonnetje erbij, maakte het een perfecte dag om met elkaar te gaan genieten van een zeiltocht. De sportievelingen onder ons hielpen mee met de zeilen hijsen en namen ook plaats achter het roer. Hier was genoeg animo voor onder onze leden. De sfeer zat er goed in. Tijdens het zeilen werden er heerlijke hapjes en drankjes geserveerd. Het kon allemaal niet op.
Na drie uur te hebben gezeild zijn wij teruggekeerd naar de haven. Daar zijn we op een beschutte plek voor anker gaan liggen, waarna de bbq werd aangestoken. Ook dit was werkelijk fantastisch. Uiteindelijk waren we om 20:30 uur terug in de haven en werd de Schuttevaer weer aangemeerd, waarna we terug gingen naar Rijnsburg. We werden om 22:00 uur door Brouwers Tours veilig afgezet bij Tuincentrum de Mooij. Genoten van een heerlijke dag, gingen we vervolgens allemaal huiswaarts.

Het was werkelijk weer een fantastische dag. Bedankt iedereen voor zijn inbreng en zijn gezelligheid!