VERSLAG | 16-04-2024

ONDB gaat naar de knoppen

Bloeiende business

Op 16 april was er een druk bezochte bijeenkomst bij Tulip Experience Amsterdam in De Zilk. Er waren 85 aanmeldingen, waaronder een handjevol introducés.
De TEA is een initiatief van kwekersfamilie Pennings, bedoeld om de vele internationale bezoekers van de bollenvelden voor te lichten over het werk van de kwekers en tegelijkertijd schade aan de velden te beperken. Zij doen dat enerzijds door een educatieve expositie aan te bieden over het verhaal en de geschiedenis van de tulp en over de wijze waarop die voor Nederland zo iconische bloem hier in de streek wordt geteeld. Het tweede aspect van de TEA is de showtuin, waarin 1 miljoen tulpen bloeien van 600 soorten. In de showtuin zijn allerlei attributen en decoratieve elementen geplaatst die uitnodigen tot het maken van een kleurrijke selfie tussen de tulpen. Hiermee wordt voorkomen dat bezoekers de bollenvelden in gaan en daar ofwel schade aanrichten, dan wel het risico op de verspreiding van ziektes en virussen vergroten. De TEA beleeft het 5e jaar van hun bestaan en afgaande op de indrukwekkende en alsmaar groeiende bezoekersaantallen voorziet het initiatief in een behoefte. De TEA ontving al gasten uit 99 verschillende landen, vaak met duizenden per dag. Behalve de educatieve expositie en de showtuin omvat de TEA ook een indoor pluktuin, een bioscoop en een drietal kunstexposities die jaarlijks worden aangevuld. Ook is er een winkel met tulp-gerelateerde souvenirs en een coffeecorner, waarvoor de gevel is nagebouwd van het eertijds illustere Hotel De Witte Zwaan, dat in 1962 werd afgebroken.
Directeur Sylvia Pennings verzorgde een introductie en een rondleiding, waarbij diverse rasechte bollenstrekers de gelegenheid aangrepen om hun -wellicht eerste- eigen bollenselfie te maken. De catering werd op uitstekende wijze verzorgd door ONDB-lid Van der Hulst uit Lisse.